erikapalmberg.blogg.se

Hej!! Denna blogg kommer vara små idéer till er, olika arbeten som läggs upp. En blogg som vi har inom skolan. Kram på er och ha det så trevligt.

Stolar !!

Publicerad 2015-10-04 18:40:00 i inredning och design,

Våran uppgift var att måla två stolar fast i deras negativa form. Uppgiften var väldigt lärorik men svår. Visste inte riktigt va negativform innebar. Men nu idag vet jag det. 
Jag målade 3 olika bilder som ska visa i olika perspektiv hur det ser ut. 
Mina stolar som jag valde ut står hemma hos mig i mitt matsalsrum och kommer ifrån olika ställen. Det bär med sig lite historia. 
Först använde jag mig att metoden att skugga fram stolen. Så där målade jag en kvadrat/rektangel, inne så tog ja blyetsh pennan och började skugga.
Sedan målade jag av stolarna precis i den synvinkeln som jag såg dom i. 
På den andra bilden visar jag mer hur stolarna ser ut på bild som jag använde mig av till de negariva formenarna. Tyckte de skulle bli enklare för mig att se och er andra. 
 
Stolarna kommer ifrån olika ställen och är gjorda ungefär 1700- och 1800-talet. 
Stolen som är lite bredare och mindre kallas för Gustav Viansk och va som mest känd år 1772-1785 talet. 
Min Morfars morfar och mormor hade dessa stolar innan och sedan morfars kusin och nu står dom hemma hos oss. 
Den andra stolen som är smalare och högre kallas för Jugend och tillverkades i Tyskland Munchen på 1890-talet.
Dessa stolar var också min morfars mormor och morfars stolar. 
Vi har 4 Gustav Viansk stolar och 4 Jugend stolar. 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Erika Palmberg

En blogg inom skolan. Det kommer upp olika bilder och fakta om arbeten som jag kommer visa för mina lärare och er andra som läser min blogg! Hoppas ni gillar det, kram

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela