erikapalmberg.blogg.se

Hej!! Denna blogg kommer vara små idéer till er, olika arbeten som läggs upp. En blogg som vi har inom skolan. Kram på er och ha det så trevligt.

Alhambra

Publicerad 2016-04-26 19:27:09 i Allmänt,

Alhambra är ett stort borg- och palatsområde belägen på en höjd i den andalusiska staden Granada och är en unikt bevarad byggnad inom västlig Islamisk arkitektur. 

Alhambra är väldigt färgglatt och har många olika mönster. Former är antingen rundade eller kantiga, det är inte precis så mycket natur mönster eller former, mer åt det symmetriska. 

I mitt mönster använde jag mig av spegling och rotation. Mitt mönster kan roteras 180 grader samt 360 grader. Kan dela bilden i 4 olika delar och lägga en spegel bredvid så blir det exakt samma mönster som original bilden. Jag har tesselering genom att mitt mönster fortsätter och täcker bilden. 

Tesselering menas att ett mönster av geometriska figurer som täcker hela bilden eller planet. Figurerna skall inte lämna några hål och de skall inte överlappa varandra. Mönstret skall kunna fortsätta i oändlighet. Man gör en tesselring genom att utgå från en eller flera figurer och sedan förflytta dem, rotera dem eller spegla dem. Det kan vara en kombination av olika transformationer. 

Translation är ungefär samma sak som tesselering, mönstret övergår i samma mönster i flera led. 

Rotation menas att man kan flytta och rotera på olika sätt så ex ditt mönster eller liknande blir exat som det va ifrån början. 

Spegling menas att din bild speglar sig med sig självt. Det finns ingen människa eller djur som ser exakt likadan ut på ena sidan som andra sidan. När man tar en spegel blir det exat som det är på ena sidan som andra. Det är ljus som reflekteras och skapar därför en avbild av den verkliga bilden. 

Såhär ser mitt mönster ut. 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Erika Palmberg

En blogg inom skolan. Det kommer upp olika bilder och fakta om arbeten som jag kommer visa för mina lärare och er andra som läser min blogg! Hoppas ni gillar det, kram

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela